Thursday, December 27, 2012

Computer Networking

https://dl.dropbox.com/u/94729309/networking.docx

ေရးသူ ဦးထြန္းထြန္း၀င္း (လက္ေထာက္ကထိက၊ သုတနည္းပညာဌာန၊ နည္းပညာတကၠသိုလ္ (မိတၳီလာ))
 (1)
အေၾကာင္းအရာေတြကေတာ့
ကြန္ျပဴတာကြန္ယက္နဲ႕ လုံျခဳံေရး အေၾကာင္ေရးမယ္ေတာ့ စိတ္ကူးထားတာပဲ…။ ဒါေပမယ့္ အရင္ဆုံးအေနနဲ႕ ကြန္ျပဴတာကြန္ယက္အေၾကာင္း အေျခခံေလးေတြကို တင္ျပေပးသြားမွာပါ…။
ပထမဦးဆုံးကေတာ့ အေျခခံေလးေတြနဲ႕ စၾကတာေပါ့ဗ်ာ…။ ကြန္ယက္ ဒါမွ မဟုတ္ ကြန္ျပဴတာ ကြန္ယက္ ဆိုတာ ဘာလဲ… ေပါ့..။
ကြန္ျပဴတာ နက္၀က္ဆိုတာကေတာ့..
အနည္းဆုံးေတာ့ ကြန္ျပဴတာ ႏွစ္လုံးလိုတာေပါ့ဗ်ာ... အဲဒီ ကြန္ျပဴတာေတြကို ၾကားခံ ပစၥည္းတစ္ခုခု နဲ႕ခ်ိတ္ဆက္ ထားတာကို ေခၚတာဗ်ာ...။ ..
(2)
သူ႕ပုံစံအတိုင္းဆက္ရမယ္ဆိုရင္… နက္၀က္အေၾကာင္းကို OSI reference model နဲ႕ ေျပာျပရမွာဗ်..။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ အလႊာခုနစ္ခု OSI seven layers ကို ေစာေစာစီးစီး ေျပာျပရင္ နားလည္မယ္ မထင္ဘူး…။ ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္ အေျခခံက်တဲ့ ၾကိဳးေတြနဲ႕ ၾကိဳးသြယ္တန္းတဲ့ ပုံေတြအေၾကာင္းကို နည္းနည္းခ်င္းေျပာ ျပ ေပးသြားပါ့မယ္…။
ေခါင္းစဥ္အေနနဲ႕ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ Cabling and Topology လို႕ေျပာရမွာပါပဲ….။ အရင္ဦးဆုံးက ေတာ့ topology ဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာကို ေျပာျပေပးမွာျဖစ္ပါတယ္…။ အရင္ကေတာ့ ကြန္ျပဴတာမ်ားရဲ႕ စီစဥ္ေနရာ ခ်ထားတဲ့ ပုံကို တိုပိုလိုဂ်ီ လို႕ေခၚခဲ့တယ္ဗ်..။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ပိုျပီး ေကာင္းတဲ့ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြ ရွိ လာတယ္…။ ကြန္ျပဴတာေတြကို တူတူ ခ်ိတ္ဆက္ ဆက္သြယ္တဲ့ နည္းလမ္းေတြကို ေခၚတယ္လို႕ ဆိုျပန္တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္အျမင္အရ ေျပာရရင္ေတာ့ ၾကိဳးသြယ္တန္းတဲ့ ပုံစံ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေခၚတယ္လို႔ပဲ မွတ္ေစခ်င္တယ္…။ သိျပီးသားေတြ ျဖစ္ေနမွာပါ… Star,Ring,Bus စတာေတြက ကြန္ျပဴတာေတြကို ခ်ိတ္ဆက္တဲ့ တိုပိုလိုဂ်ီေတြပဲ ေလ…။ သူတို႕ရဲ႕ ပုံစံေတြကိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ထူးျပီးရွင္းမျပေတာ့ပါဘူး။ သိခ်င္ရင္ google ကိုသုံးျပီး ရွာၾကည့္ နိဳင္ပါတယ္…။
တခ်ဳိ႕အေၾကာင္းအရာေတြကိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀းေတြ ရွင္းမျပေတာ့ပါဘူး…။ ဒါေပမယ့္ သိထားမွကို ျဖစ္မယ့္ အေၾကာင္းအရာေတြကိုေတာ့ ေျပာျပေပးသြားမွာပါ…။ ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးကေန ၾကိဳးတစ္ေခ်ာင္းထြက္ ျပီး ေနာက္ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးကို ဆက္သြား …အဲဒီလိုပုံစံမ်ဳိး..ဒါမွမဟုတ္ မီးရထား တြဲ ေတြလို ဆက္သြားတဲ့ ပုံစံက bus တဲ့..။ ေနာက္တစ္ခုက ကြင္းတစ္ခုပုံစံျဖစ္ေအာင္ ကြန္ျပဴတာေတြကို ခ်ိတ္ ထားရင္ အဲဒါ Ring topology လို႕ေခၚတာပဲ…။ အဲဒီႏွစ္ခုကေတာ့ မသိမျဖစ္အေျခခံေတြပါ…။ ေရးရင္းနဲ႕ ပုံနဲ႕ တကြ ေျပာမွ ရမယ့္အေနအထားေတြျဖစ္လာျပန္တယ္…။ ကဲ ၾကည့္ဗ်ာ…။ bus network ရဲ႕ အဆုံးႏွစ္ဖက္မွာ termination ဆိုတဲ့ကိစၥကိုလုပ္ေပးရတယ္…။ အဲဒါလုပ္ဖုိ႕အတြက္ terminator ေတြတပ္ေပးရတယ္။ ကြန္ျပဴ တာတစ္လုံး ေဒတာ ပို႕မယ္ဆိုရင္ ႏွစ္ဘက္လုံးကို ေဒတာက သြားတယ္ဗ်။ ဥပမာဗ်ာ…ကြန္ျပဴတာ ေလးလုံးဆုိ ပါေတာ့ A,B,C နဲ႕ D ဆိုတဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြဗ်ာ..။ သူတို႕ကို ဒီအစီအစဥ္အတိုင္း bus topology နဲ႕ ခ်ိတ္ထားတယ္ ကြန္ျပဴတာ C က A ဆီကို ပို႕ခ်င္တာ…။ဒါေပမယ့္ A ဘယ္ဘက္မွာ ရွိမွန္း မသိဘူး…။ခင္ဗ်ားက ေတာ့ ျမင္တာေပါ့…။ A ဟာ C ရဲ႕ ဘယ္ဘက္မွာ(left side) မွာ ရွိတယ္ဆိုတာျမင္တယ္ေလ..။ သူတို႕ကေတာ့ မသိရွာဘူး ဒါနဲ႕ ေသခ်ာေအာင္ဆိုျပီး ပို႕ရင္ ႏွစ္ဘက္လုံးကို ပို႕တယ္..။အဲဒါ ထုံးစံေပါ့…။ ကြန္ျပဴတာ C က ဘယ္ဘက္ေရာ ညာဘက္ပါ ေဒတာပို႔လႊတ္လိုက္တယ္…။ ညာဘက္သြားတဲ့ ေဒတာက သူပို႕ခ်င္တဲ့ဆီ မ ေရာက္ေတာ့ဘူးေလ..။ အဲဒီဘက္မွာ သူပို႕ခ်င္တဲ့ ကြန္ျပဴတာမွ မရွိတာ..။ ဘယ္ဘက္သြားတဲ့ ေဒတာကေတာ့ သူပို႕ခ်င္တဲ့ဆီ ေရာက္တယ္ဗ်ာ..။ ဒါေပမယ့္ ေရာက္ေရာက္(ဘယ္ဘက္) မေရာက္ေရာက္(ညာဘက္) ေဒတာ က ၾကိဳးအဆုံးထိ ဆက္သြားတယ္ဗ်…။ ၾကိဳးအဆုံးေရာက္ရင္ ျပႆနာတက္ျပီ…။ၾကိဳးအဆုံးေရာက္ရင္ အဲဒီ ေဒတာက ျပန္ကန္လာတယ္ဗ်…။ သိတဲ့ အတိုင္းပဲ ေဒတာဆိုတာ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းေလ…။ အဲဒီလွ်ပ္စီး ေၾကာင္း ေဒတာက ျပန္ကန္ထြက္လာေတာ့ တျခားကြန္ျပဴတာေတြက ပို႕တဲ့ ေဒတာ လွ်ပ္စီးေၾကာင္းေတြနဲ႕ တုိက္ကုန္ေရာ…။အဲလို မျဖစ္ေစခ်င္ေတာ့ termination ဆိုတာ လုပ္ေပးရေတာ့တာေပါ့…။ termination လုပ္တယ္ terminator တပ္တယ္ ဆိုလို႕ ထူးထူးဆန္းဆန္းသြားထင္မေနနဲ႕ဦး…။ အဆုံးမွာ resistor ဆိုတာ ကိုတပ္ထားလိုက္တာပဲ…။ အေျခခံေလးေတြေပါ့ဗ်ာ…စီးလာတာက လွ်ပ္စစ္ ဘာမွ မလုပ္ပဲထားရင္ ျပန္ကန္ ထြက္မယ္…reflection ျဖစ္မယ္…။အဲလိုမျဖစ္ေအာင္ resistor က စုပ္ယူထားလိုက္မယ္…။ ဒါပါပဲ…။ ဒါဆိုရင္ ဆက္စပ္ျပီး စဥ္းစားၾကည့္လုိက္လို႕ရတယ္…။တကယ္လို႕ ၾကိဳးတစ္ေနရာရာမွာ ျပတ္သြားရင္ ဘာျဖစ္မလဲ။ ၾကိဳးျပတ္ရင္ေတာ့ လွ်ပ္စစ္ကိုစုပ္ယူတဲ့ လုပ္ငန္းမလုပ္နိဳင္ေတာ့လို႕ ေဒတာျပန္ကန္ျပီး တိုက္မယ္ဗ်ာ..။ အဲဒီ ေတာ့ နက္၀က္တစ္ခုလုံး သုံးမရေတာ့ဘူးေပါ့…။ဒါပါပဲ…။
ကြ်န္ေတာ္ေရးရင္းနဲ႕ စဥ္းစားမိတာက ေရးထားတာေတြက အခုမွ စျပီးေလ့လာမယ့္သူေတြအတြက္ အဆင္ေျပခ်င္မွ ေျပမယ္ဗ်..။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္အဓိက ထားဦးတည္ထားတာက နက္၀က္ကို ေက်ာင္းမွာ သင္မယ့္ ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႕ အလြတ္သေဘာ ေလ့လာမယ့္သူေတြကို ဦးတည္ထားလိုက္ပါမယ္…။ ဒီေခါင္း စဥ္ဆိုတာကလည္း သိတဲ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိပါတယ္…။ကြ်န္ေတာ့္ထက္သိတဲ့ တတ္တဲ့ သူေတြလည္း အမ်ားၾကီးဆိုတာ သိပါတယ္…။ သို႕ေပမယ့္လည္း.. ကြ်န္ေတာ့္ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားပုံေလးေတြကို တတ္နိဳင္သေလာက္ရွင္းျပေပးတာ ပါ…။ ေနာက္ျပီး ေက်ာင္းေတြမွာ က်က္ စာဆိုျပီး သိပ္ျပီးေတာ့ အေလးမထားၾကဘူးေလ…။ ဒါေၾကာင့္ သင္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လို ခ်ဥ္းကပ္ပုံေတြကို သုံး သင့္တယ္ဆိုတာေတြကို ေဇာင္းေပးျပီး တတ္နိဳင္သေလာက္ ေျပာျပေပးသြားမွာပါ…။ ေရးရင္းနဲ႕ မဆိုင္တာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရာက္ကုန္ပါျပီ…။
ကဲ ဆက္ပါဦးမယ္…။ အခုမ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလ မွာ အသုံးအမ်ားဆုံးကေတာ့ star topology ဆိုတဲ့ နည္းပါပဲ…။ သူ႕မွာေတာ့ ပစၥည္းေလးတစ္ခု ပိုလာပါတယ္…။ ကြန္ျပဴတာေတြအားလုံးက အလယ္ဗဟို မွာ ရွိတဲ့ ပစၥည္းေလး ကို သြားျပီး ခ်ိတ္ထားရပါတယ္…။ အဲဒီအလယ္က ပစၥည္းေလးကေတာ့ switch သို႕ မဟုတ္ hub ဆိုတဲ့ပစၥည္းေလးပါ…။ အဲဒီအလယ္ဗဟိုကို သြားခ်ိတ္ဆက္ေနလို႕ star topology လို႕ေခၚ လိုက္ တာပါပဲ…။ အျမင္အားျဖင့္ေတာ့ ၾကယ္ပုံစံ စတားေပါ့ဗ်ာ..။ အမွန္တကယ္ အလုပ္လုပ္ေနတာက သူ႕အထဲမွာ bus or ring နဲ႕ အလုပ္လုပ္ေနနိဳင္ပါတယ္။ ျမင္သာေအာင္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အလယ္က switch ကို ပုံၾကီးခ်ဲ႕ ဆြဲျပလိုက္ဗ်ာ…။ ဒီလို…ကြန္ျပဴတာေတြ အကုန္ကေတာ့ အဲဒီ switch ကို ခ်ိတ္ေနတယ္…။ အဲဒီေတာ့ အျမင္အရ star ဒါမွ မဟုတ္ physically star, အထဲမွာေတာ့ ေဒတာက bus လိုသြားမယ္…။ အဲေလာက္ေျပာျပ ရင္ သိနိဳင္မယ္ထင္တယ္…။ မသိနိဳင္ေသးရင္လည္းေမးဗ်ာ…။ နည္းလမ္းထပ္ရွာျပီး ေျပာျပမယ္…။
ဆက္ျပီးသြားပါဦးမယ္…။ Cabling ဆိုတဲ့ၾကိဳးေတြ အေၾကာင္းေပါ့..။ ၾကိဳးက ႏွစ္မ်ဳိးဗ်ာ…။ copper နဲ႕ရယ္ fiber optic ဆိုတဲ့ အလင္းနဲ႕ သြားတဲ့ ၾကိဳးရယ္ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ဳိးေပါ့..။ copper နဲ႕ လုပ္တဲ့ ၾကိဳးထဲမွာေတာ့ ႏွစ္မ်ဳိးျပန္ရွိျပန္တယ္…။ coaxial ရယ္ twisted pair။ fiber optic နဲ႕ေပါင္းေတာ့ အားလုံးသုံးမ်ဳိးေပါ့…။ ဦးဆုံးအေနနဲ႕ Coaxial ကို ေျပာမယ္…။ ပုံကို ၾကည့္လိုက္ေပါ့…သူ႕မွာပါတဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ center wire, insulation, braided metal shield, jacket တို႕အားလုံး ဘုံ axis တစ္ခုေပၚမွာ ရွိေနတဲ့ အတြက္ common axial wire, ဒါမွမဟုတ္ coaxial cable လို႕ေခၚတာဗ်ာ…။ အျပင္မွာ ျမင္ဖူးခ်င္ရင္ အိုင္ပီစတား အင္ တာနက္က ၾကိဳးမဲမဲ ႏွစ္ေခ်ာင္းသာ ေျပးၾကည့္ေပေတာ့…။ ေနာက္နီးစပ္တာ တစ္ခုက တီဗြီအင္တာနာၾကိဳးကို ဒါးနဲ႕သာခုတ္ျဖတ္ျပီး cross section ကို ၾကည့္ေပေတာ့…။ အဲဒီမွာ EMI ဆိုတဲ့ electro magnetic interference ဆိုတာကို သိျပီး ျဖစ္မယ္ထင္တယ္…။ မသိေသးရင္ ေက်ာင္းသားမ်ားက ေအာက္တစ္တန္းက Data communication ဘာသာမွာပါတယ္…။အဲဒါမျဖစ္ေအာင္လို႕ braided metal shield ဆိုတာၾကီးကို ထည့္ထားတာပဲ…။ အဲဒါပါတဲ့ အတြက္ လွ်ပ္စစ္သံလိုက္ ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ၾကား၀င္ေႏွာက္ယွက္မွဳ EMI ေလ်ာ့ နည္းတယ္ဗ်ာ…။ တြဲသုံးတဲ့ connector ကေတာ့ BNC တို႕ vampire connector တို႕ သုံးၾကတယ္…။ အသုံးမ်ားတာကေတာ့ F-type connector တဲ့..။ အိုင္ပီစတားမွာ သြားၾကည့္လိုက္ အဲဒါ F-type ပဲ..။
ေနာက္တစ္မ်ဳိးက twisted pair.. အဲဒီမွာလည္း ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပန္တယ္ shielded and unshielded တဲ့..။ အမ်ားသုံး အသုံးမ်ားတာက အကာမပါတဲ့ unshielded…။ သူ႕နာမည္အတိုင္းပဲ ၾကိဳးထဲမွာ ၾကိဳးငယ္ေလး ရွစ္ ေခ်ာင္းပါတယ္…။ အေရာင္ေလးေတြနဲ႕…။ အဲဒီၾကိဳးငယ္ေလး(ၾကိဳးသားေလး) ရွစ္ေခ်ာင္းက ႏွစ္ေခ်ာင္းစီ လိမ္ ထားတယ္ေလ…။အဲဒါေၾကာင့္ အဲလိုေခၚတာေပါ့…(twisted pair) လို႕..။ ဘဇာေၾကာင့္ လိမ္ထားတာလဲ ေမးရင္ crosstalk နည္းေအာင္ လိမ္ထားတယ္ေျပာတာပဲ..။ အလိမ္မ်ားေလေလ crosstalk နည္းေလေလ ဆိုပဲ။
(3)
ဒီေန႕ေတာ့ ၾကိဳးေတြအေၾကာင္းထပ္ျပီးဆက္ပါဦးမယ္…။ ၾကိဳးလိမ္က ႏွစ္မ်ဳိးရွိတယ္..။ အကာပါတာနဲ႕ မပါတာ..။ အကာပါတဲ့ shielded twisted pair က EMI ကိုပိုျပီးခံနိဳင္ရည္ ရွိတယ္…။ေနာက္ျပီး ပိုျပီးေကာင္းတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အကာမပါတဲ့ unshielded twisted pair (UTP) ကေတာ့ အသုံးအမ်ားဆုံး အေတြ႕ရအမ်ားဆုံးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္…။ ကြာျခားတာကေတာ့ သူက ပိုျပီး ေစ်းခ်ဳိတယ္၊ေပ်ာ့ေပ်ာ့ေပ်ာင္းေပ်ာင္း ရွိတယ္။ ဒါပါပဲ။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးကေတာ့ အလင္းကို အေျခခံထားတဲ့ fibre optic ၾကိဳးပါပဲ။ သူကေတာ့ ေစ်းၾကီးတယ္။ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ပို႕လို႕ရတယ္ ဆုိတဲ့အားသာခ်က္ ရွိတယ္ေပါ့။
Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) လို႕ေခၚတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ရွိတယ္ဗ်။ အဲဒီအဖြဲ႕အစည္းက နည္းပညာနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးေလ့ရွိတယ္ဗ်။ အဲဒီမွာ ေျပာစရာ တစ္ခုရွိပါတယ္..။ ေမးမယ္ဗ်ာ..ဘာေၾကာင့္ စံသတ္မွတ္ရသလဲေပါ့..။ standard ေတြကို သတ္မွတ္တယ္ေပါ့..။ဘာေၾကာင့္လဲ…။ ဥပမာဗ်ာ…ၾကိဳးေတြကို ထုတ္လုပ္တဲ့ ကုမၸဏီေတြအမ်ားၾကီးဗ်ာ…ဒီ(UTP) ဆိုတဲ့ ၾကိဳးကိုပဲ နိဳင္ငံေပါင္းစုံက ထုတ္ခ်င္တဲ့ သူက ထုတ္လုပ္ၾကတယ္ဗ်ာ..။ တကယ္လို႕ စံသတ္မွတ္ခ်က္မရွိဘူးဆိုရင္ ဒုကၡေတြ ေရာက္ကုန္ရတယ္ဗ်..။ အဲဒါကို ေျဖရွင္းနိဳင္ဖို႕ အဲဒီ(IEEE) အဖြဲ႕အစည္းကေနျပီး စံေတြကို သတ္မွတ္ေပးထားတယ္ဗ်..။ နက္၀က္ေတြေပၚမွာ မူတည္ျပီးေတာ့ေပါ့.။ နက္၀က္မွာသုံးတဲ့ frame အရြယ္အစား၊အျမန္ႏွဳန္း၊ဘယ္ေလာက္အကြာအေ၀းထိ ခ်ိတ္ဆက္လို႕ရျခင္း စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြေပၚမူတည္ျပီး standard ေတြသတ္မွတ္ထားတယ္ဗ်.။ bus topology ကိုသုံးတဲ့ နက္၀က္မ်ားကို အေျခခံအားျဖင့္ IEEE 802.3 Ethernet လို႕ေခၚလိုက္တယ္ေပါ့..။ ေနာက္ျပီး ring ပုံစံခ်ိတ္ထားတဲ့ token passing နည္းကို သုံးတဲ့ နက္၀က္ေတြကို IEEE 802.5 လို႕ေခၚလိုက္တာပါပဲ..။ ၀ိုင္ယာလက္ အတြက္က IEEE 802.11 ေပါ့.။ 1980 ေဖေဖာ္၀ါရီလမွာ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ standard ေတြမို႕လို႕ 802 နဲ႕စတာဗ်ာ..။ ေနာက္ကဂဏန္းေတြကေတာ့ နက္၀က္နည္းပညာေပၚမူတည္ျပီး ကြာျခားသြားတာပါပဲ။
ဒီေန႕ ဆက္ျပီး ေျပာျပေပးမွာကေတာ့ (Ethernet) ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႕ေခတ္မွာရွိတဲ့ ကြန္ျပဴတာနက္၀က္ေတြမွာ အသုံးအမ်ားဆုံးကေတာ့ အခုေျပာမယ့္ အီသာနက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို မသိထားခင္မွာ ေရွးဦးစြာ networking standard မ်ားကို သိထားရမွာပါ။ လြယ္လြယ္ကူကူ နားလည္ဖို႕ ေျပာျပရမယ္ဆုိပါက ၾကိဳးေတြေပၚမွာ ေဒတာေတြကို ဘယ္ပုံဘယ္နည္းနဲ႕ ပို႕မယ္၊ ပို႕မယ့္ကြန္ျပဴတာနဲ႕ လက္ခံမယ့္ ကြန္ျပဴတာေတြကို ဘယ္လို သတ္မွတ္(identify) လုပ္မယ္၊ ေနာက္ျပီး ၾကိဳးကို ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္ကြန္ျပဴတာက သုံးခြင့္ရွိမယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို စံတစ္ခု အေနနဲ႕ သတ္မွတ္ေပးထားရပါမယ္။ အဲဒီလို သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံေတြထဲက တစ္ခုက အခုေျပာမယ့္ အီသာနက္ဆိုတဲ့ စံပါ။ အဲဒီမွာ တစ္ခုေတာ့ ေျပာစရာ ရွိပါတယ္။ နက္၀က္ေပၚမွာ ၾကိဳးေတြကို shared transmission medium အေနနဲ႕ အသုံးျပဳၾကပါတယ္။ ၾကားခံအျဖစ္အသုံးျပဳတဲ့ ၾကိဳး ဒါမွမဟုတ္ ခ်ိတ္ဆက္ဖို႕ အတြက္ သုံးတဲ့ ၾကိဳးေတြကို ကြန္ျပဴတာေတြက အတူတကြ share လုပ္ျပီးသုံးတာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕ ၾကိဳးေတြကို ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္ကြန္ျပဴတာက သုံးခြင့္ရွိမယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကလည္း တစ္ခု အပါအ၀င္ျဖစ္ေနရတာပါ။ အဲဒါေတြအတြက္ အီသာနက္ နက္၀က္မွာ MAC address ေတြကို သုံးျပီး ကြန္ျပဴတာေတြကို identify လုပ္ျခင္း သို႕မဟုတ္ နာမည္ေပးျခင္းကို လုပ္ပါမယ္။ ေဒတာေတြကို ပို႕မယ္ဆိုရင္လည္း အမ်ားၾကီး အစုလိုက္အပုံလိုက္မပို႕ပဲ အပိုင္းပိုင္းေလးေတြခြဲျပီး ပို႕ပါတယ္။ အဲ့လိုပို႕မယ့္ အပိုင္းေလးေတြထဲမွာ ကိုယ္ပို႕ခ်င္တဲ့ ကြန္ျပဴတာရဲ႕ MAC address ဆိုတာထည့္ထားပါမယ္။ ေနာက္ျပီး ဘယ္ကြန္ျပဴတာက ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေဒတာ ပို႕ခြင့္ ရွိမလဲ or ဘယ္အခ်ိန္မွာ ၾကိဳးကို သုံးခြင့္ရမလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ CSMA/CD ဆိုတဲ့ နည္းလမ္းကို သုံးပါတယ္ခင္ဗ်.။
ဒီေနရာမွာ နည္းနည္းထပ္ျပီး ကြန္႕ခ်င္ပါေသးတယ္။ ကြန္ျပဴတာေတြ နက္၀က္ခ်ိတ္မယ္ဆိုရင္ သူတို႕အားလုံးက မီဒီယာလို႕ေခၚတဲ့ နက္၀က္ၾကိဳးကို တူတူတြဲျပီး သုံးၾကရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ကြ်န္ေတာ္ shared transmission medium လို႕ပဲ ေျပာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ဒီ transmission media ေတြရဲ႕ သေဘာကိုလည္း သိထားသင့္ပါေသးတယ္။ ၾကိဳးေတြဟာ တစ္ၾကိမ္မွာ ေဒတာ တစ္ခုတည္းသာ သြားနိဳင္တဲ့ baseband အမ်ဳိးအစားေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕လည္း နက္၀က္ေပၚမွာ ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးေဒတာ ပို႕လႊတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ က်န္တဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြအေနနဲ႕ ၾကိဳးအားေအာင္ ထိုင္ေစာင့္ေနရမယ့္ အေနအထားပါ။
ကြန္ျပဴတာေတြ အေနနဲ႕ နက္၀က္ကို ဘာေၾကာင့္ ခ်ိတ္ၾကပါသလဲေပါ့။ ဟုတ္ကဲ့ နက္၀က္ကို အသုံးခ်ျပီး ေဒတာေတြကို ေပးခ်င္ ယူခ်င္လို႔ပါ။ ဒါဆိုရင္ ဥပမာ တစ္ခုဗ်ာ ကြန္ျပဴတာ ငါးလုံးခ်ိတ္ထားတယ္။ ငါးလုံးထဲက တစ္လုံးက သူပဲ ေဒတာပို႕မယ္ က်န္တဲ့သူေတြ သူျပီးမွ ပို႕ဆုိျပီး ဆရာၾကီးလုပ္ထားမယ္ဗ်ာ။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးေျပာရရင္ သူပဲ နက္၀က္ေပၚက ၾကိဳးကို ေမာင္ပိုင္စီး(monopolize) လုပ္ထားတယ္ေပါ့။ ဒါဆိုရင္လည္း က်န္တဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြခင္ဗ်ာ ခ်ိတ္သာခ်ိတ္ထားရတယ္ အပို႕အယူလုပ္လို႕ကို မရဘူးျဖစ္ေနမွာေပါ့။ ဒါမ်ဳိးမျဖစ္ေအာင္လည္း နက္၀က္ကို စတီထြင္တဲ့ သူေတြက စဥ္းစားခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ပဲ ေဒတာေပးပို႕ျခင္းကို အစုလိုက္ပို႕ျခင္းမလုပ္ပဲ အပိုင္းငယ္မ်ား ပိုင္းျပီးေပးပို႕ျခင္းပုံစံနဲ႕ သုံးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို အပိုင္းေတြကို frame လို႕ေခၚတာပါ။ ရွိသမွ်ေဒတာ မကုန္မခ်င္းပို႕ဆိုတဲ့နည္းကို မသုံးပဲ frame ေလးမ်ားခြဲျပီး ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးခ်င္းအေနနဲ႕ frame သုံးခုစီအလွည့္က် ပို႕ခြင့္ေပးတဲ့ ပုံစံမ်ဳိးကိုသုံးထားပါတယ္။ တျခားကြန္ျပဴတာေတြက မပို႕ခ်င္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဆက္တိုက္တစ္ေယာက္တည္းပို႕ ေပါ့ဗ်ာ။
ေနာက္ျပႆနာတစ္ခုက ကြန္ျပဴတာေတြကို ဘယ္လို ခြဲျခားသတ္မွတ္ထားမလဲ ဆိုတဲ့ျပႆနာပါ။ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ နာမည္မေပးထားရင္ ဘယ္လိုမ်ား ဆက္သြယ္လို႕ ရမလဲေလဗ်ာ။ အဲဒီေတာ့ ကြန္ျပဴတာေတြကို နာမည္ေတာ့ ေပးထားမယ္ေပါ့။ အဲဒီနာမည္ေတြနဲ႕ အပို႕အယူလုပ္မယ္ဗ်ာ။ ကြန္ျပဴတာေတြကိုေတာ့ နာမည္ထက္ လိပ္စာေပးတာ ပိုျပီးအဆင္ေျပပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႕ကို လိပ္စာေလးေတြေပးပါတယ္။ MAC address တဲ့။ ခုနတုန္းက ေျပာထားတဲ့ frame ေတြထဲမွာ အခုေျပာတဲ့ လိပ္စာေလးေတြထည့္ေပးလိုက္မယ္ဗ်ာ။ ပို႕ခ်င္တဲ့ ကြန္ျပဴတာရဲ႕ လိပ္စာရယ္ ပို႕တဲ့ကြန္ျပဴတာလိပ္စာရယ္ ကိုယ္ပို႕ခ်င္တဲ့ ေဒတာရယ္ ေရးထည့္လိုက္မွာေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ေခတ္တုန္းက ေကာင္မေလးေတြကို ရည္းစားစာ ေပးသလိုေပါ့ဗ်ာ..။ ဟုတ္တယ္ဟုတ္…။ ကိုယ္ေပးခ်င္တဲ့ ေကာင္မေလးနာမည္ရယ္ ကိုယ့္နာမည္ရယ္ ကိုယ္ေရးထားတဲ့ စာရယ္ ေရးေပးလိုက္ရမယ္ေပါ့ဗ်ာ…။ ကိုယ့္နာမည္ ကိုယ့္လိပ္စာကလည္း လိုေသးတယ္မဟုတ္လားဗ်…။ ေကာင္မေလးက ျပန္ၾကဳိက္ခ်င္လို႕မွ ဘယ္သူ႕ကို ျပန္ၾကိဳက္ရမွန္း မသိမွာစိုးလို႕ေလ…။ အဲလိုပဲ ကြန္ျပဴတာကလည္း အျပန္အလွန္စာပို႕ခ်င္ရင္ သူ႕ဆီပို႕တဲ့ ကြန္ျပဴတာရဲ႕ လိပ္စာလိုတယ္မဟုတ္လားဗ်…။
မီဒီယာလို႕ေခၚတဲ့ နက္၀က္ၾကိဳးကို တစ္ၾကိမ္မွာ တစ္ေယာက္တည္း သုံးနိဳင္တယ္လို႕ ေျပာထားတယ္မဟုတ္လားဗ်။ အဲဒီေတာ့ ၾကိဳးကို ဘယ္သူက အရင္စသုံးမလဲ။ ရွိတာမွ ဒီၾကိဳးေလးတစ္ေခ်ာင္းတည္း(မီဒီယာက ဒီတစ္ခုတည္းလို႕ေျပာတာေနာ္) ဟိုလူကလည္းပို႕ခ်င္ ဒီလူကလည္းပို႕ခ်င္ေလ။ အဲဒါကို ေျဖရွင္းဖို႕ ဒီလိုလုပ္မယ္ဗ်ာ….။ ပို႕ခ်င္တဲ့ ကြန္ျပဴတာက အရင္ဆုံး ၾကိဳးေပၚကို လွမ္းၾကည့္လိုက္ သူမ်ား ပို႕ေနတယ္ဆိုရင္ ပို႕လို႕မရေသးဘူး ေစာင့္လုိက္ဦး။ ၾကိဳးအားသြားျပီဆိုရင္ ပို႕ေပေတာ့ frame ေတြကို..ကိုယ့္ quota ကုန္ျပီဆိုရင္ သူမ်ားကို အလွည့္ေပးလိုက္…။အဲဒါကို Carrier Sense Multiple Access (CSMA) လို႕ေခၚတယ္။ ၾကိဳးဆိုတာ ေဒတာသယ္သြားတဲ့ carrier ေလ။ လွမ္းၾကည့္တယ္ဆိုတာ sense လုပ္တာပဲ။ အမွန္ကေတာ့ လွမ္းမၾကည့္နိဳင္ပါ။ ၾကိဳးေပၚသြားတာ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းေတြကို ေဒတာအျဖစ္သြားတာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ၾကိဳးေပၚမွာ current စီးမစီးကိုသာ sense လုပ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကိဳးကိုပဲ ခ်ိတ္ထားတာက ကြန္ျပဴတာေတြအမ်ားၾကီးျဖစ္တဲ့ အတြက္ multiple access လို႕ေခၚတာပါ။ တခါတေလမွာေပါ့ ကြန္ျပဴတာႏွစ္လုံးက တျပိဳင္တည္းၾကိဳးကို စမ္းၾကည့္ေတာ့ ၾကိဳးကအားေနတာ ေတြ႕…ဒါနဲ႕ပဲ ၀မ္းသာအားရ ေဒတာေတြပို႕ၾကေရာ….။ ျမင္ၾကည့္လုိက္ဗ်ာ… ကြန္ျပဴတာငါးလုံး(A,B,C,Dနဲ႕E)ေပါ့ဗ်ာ…။ A ကလည္းအားတယ္ဆိုျပီးပို႕ E ကလည္းအားတယ္ဆိုျပီး တျပိဳင္တည္းပို႕တယ္ဗ်ာ…။ ကဲ တိုက္ၾကေရာဗ်ာ…။ collision ျဖစ္တယ္ေပါ့။ တိုက္ရင္ အဲဒီကြန္ျပဴတာေတြက သိတယ္ဗ်။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ေတြ တိုက္တာကိုး…။ၾကိဳးေပၚမွာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား လိုတာထက္ပိုျပီးမ်ားေနျပီဆိုရင္ (data collision)ျဖစ္လို႕ ေဒတာေတြတုိက္လို႕မ်ားတာဆိုတာကို အဲဒီပို႕တဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြကို ခ်က္ခ်င္းသိတယ္ဗ်…။ သိသိခ်င္းပဲ သူတို႕ပို႕ေနတာကို ရပ္..ေနာက္ခဏေလးေစာင့္ၾကတယ္..။ ေစာင့္တဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ random ေပါ့။ ေနာက္ျပီးမွ ေဒတာ ျပန္ပို႕တဲ့ လုပ္ငန္းကို အစကေနျပန္စၾကတယ္..။အဲဒါကိုေတာ့ collision detection လို႕ေခၚတယ္ေလ..။ အဲဒါ CSMA/CD ဆိုတာေပါ့…။
အခုေလာေလာဆည္ အခ်က္အလက္ေတြအရ ဆိုရင္ေတာ့ အီသာနက္ဆိုတဲ့ စံက MAC address ကိုသုံးျပီး CSMA/CD ဆိုတဲ့ ေဒတာ အပို႕အယူလုပ္တဲ့ နည္းကို သုံးပါတယ္လို႕ ေကာက္ခ်က္ခ်နိဳင္ပါတယ္…။
(4)
အီသာနက္မွာ သုံးတဲ့ တိုပိုလိုဂ်ီ (topology) ကေတာ့ (bus topology) ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ရိုးရိုးသာမန္ bus ကို သုံးခဲ့တာပါ။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ hub ဆိုတဲ့ ပစၥည္းကို သုံးလာနိဳင္တဲ့အတြက္ star topology ကို ေျပာင္းလဲ အသုံးျပဳလာခဲ့ပါတယ္။ ျမင္ဖူးၾကမွာပါ။ အေပါက္ေလးေတြအမ်ားၾကီးပါတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုပါ။ အဲဒီအေပါက္ေလးတစ္ခုစီကို ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးစီက ထြက္တဲ့ၾကိဳးနဲ႕ သြားခ်ိတ္ပါတယ္။ ျပင္ပမွာျမင္ရတာကေတာ့ star ျဖစ္ေပမယ့္ အတြင္းပိုင္းမွာ အမွန္တကယ္အလုပ္လုပ္ေနတာက bus ပုံစံအတိုင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကိုေတာ့ အရင္ ပို႕စ္ေတြမွာ ရွင္းျပခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္။ ေကာက္ခ်က္ခ်မယ္ဆိုရင္ အီသာနက္ဟာ logically bus ကိုသုံးတဲ့ နက္၀က္ျဖစ္ပါတယ္။ ျပင္ပ physically အားျဖင့္ေတာ့ bus ျဖစ္ေစ star ျဖစ္ေစ အတြင္းမွာ တကယ္အလုပ္လုပ္တာက bus ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Hub ဆိုတဲ့ ပစၥည္းဆိုတာကေတာ့ repeater မ်ားကို ေပါင္းစုထားတဲ့ အရာတစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ hub ထဲကို အေပါက္တစ္ေပါက္က ၀င္လာသမွ် ေဒတာေတြရဲ႕ signal ေတြကို repeat လုပ္ျပီး အျခားအေပါက္ေတြဆီကို ျပန္ပို႕ေပးတဲ့ အလုပ္ကိုပဲ လုပ္ေပးတာပါ။ repeat လုပ္တယ္ဆိုတာကေတာ့ signal ကို ျပန္ျပီးအားေကာင္းေအာင္လုပ္ေပးတဲ့ သေဘာပါပဲ။
မႏွစ္ကသင္ခန္းစာထဲမွာပါပါတယ္။ signal ေတြ ပုံပ်က္သြားတဲ့အေၾကာင္း။ အက်ယ္ေတာ့ ရွင္းမျပေတာ့ပါဘူး repeat လုပ္တယ္ဆိုတာ ပုံပ်က္စ ျပဳေနျပီျဖစ္တဲ့ signal ေတြကို ျပန္ျပီးအားေကာင္းေအာင္လုပ္ေပးရုံသက္သက္ပါ။ နဂိုရွိရင္းထက္ပိုျပီး ထပ္ခ်ဲ႕ျခင္း amplify လုပ္ေပးတာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ခုနကေျပာထားတဲ့အတိုင္း ေဒတာေတြကို frame ေတြခြဲျပီး ပို႕ၾကပါတယ္။ အဲလိုခြဲျပီး ပို႕တဲ့အတြက္ ျပႆနာႏွစ္ခု ေျဖရွင္းျပီးသားျဖစ္သြားပါတယ္။ တစ္ခုကေတာ့ monopolize ေမာင္ပိုင္စီးတဲ့ ျပႆနာမရွိေတာ့ပါဘူး။ တကယ္လို႕ ေဒတာ ပို႕တဲ့အခါမွာ အပိုင္းလိုက္ခြဲမပို႕ပဲ အကုန္လုံးအမ်ားၾကီးကို frame ၾကီးၾကီးနဲ႕ တခါတည္းပို႕တယ္ဆိုပါစို႕။ လမ္းမွာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေဒတာေတြ ပုံပ်က္သြားနိဳင္တယ္ဆိုတာ သိျပီးသားပါ။ တကယ္လို႕မ်ား ေဒတာေတြရဲ႕ တစ္ေနရာရာမွာ ပ်က္စီးသြားမယ္ဆိုရင္ ေနာက္တစ္ခါထပ္ပို႕ retransmit လုပ္ေပးရပါမယ္။ အပိုင္းမခြဲပဲ အကုန္လုံးပို႕ထားတာျဖစ္တဲ့အတြက္ retranstmit လုပ္ရင္လည္း အကုန္လုံးအစအဆုံးကို ျပန္ပို႕ရမွာပါ။ အပိုင္းေသးေသးေလးေတြ ခြဲပို႕တာျဖစ္တဲ့အတြက္ ပ်က္တဲ့ အပိုင္းေလာက္ကိုပဲ ျပန္ပို႕ရမွာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ တြက္ေခ်ကိုက္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ frame ခြဲပို႕တဲ့ အတြက္ retransmission လုပ္တဲ့ေနရာမွာ efficient ပိုျပီးျဖစ္လာပါတယ္။
ေဒတာပို႕ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ frame ထဲမွာ Media Access Control Address ပါရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ MAC frame လို႕ေခၚထားတာပါ။ ကိုယ္ပို႕ခ်င္တဲ့ ကြန္ျပဴတာနဲ႕ ကိုယ့္ကြန္ျပဴတာရဲ႕ လိပ္စာ (sending and receiving MAC addresses) ေတြပါ။ ေနာက္ထပ္ျပီး Preamble ဆိုတဲ့ 1,0 အလွည့္က်လာတဲ့ frame ရဲ႕ဦးေခါင္းပိုင္း ကိုယ္ပို႕ခ်င္တဲ့ ေဒတာ၊ ကိုယ့္ေဒတာ လမ္းမွာ မပ်က္မစီးပဲ ဟိုဘက္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေရာက္မေရာက္စစ္ေဆးလို႕ရေအာင္ထည့္ေပးထားတဲ့ Cyclic Redundancy Check ဆိုတဲ့ bitေတြပါပါတယ္။
အီသာနက္ဆိုတာကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုဖို႕ကလည္း နည္းနည္းေတာ့ ခက္တယ္ဗ်။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ နည္းပညာေတြက တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာတယ္မဟုတ္လား။ လက္ရွိ ရွိေနတဲ့ ေခတ္ကာလနဲ႕ ကိုက္ညီတဲ့ ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေျခခံ bus ကို သုံးတယ္ဗ်ာ၊ ေနာက္ျပီး frame ပုံစံတူတယ္ဗ်ာ၊ access method တူတယ္ဗ်ာ..(CSMA/CD) ကိုသုံးၾကတယ္ေပါ့။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ အီသာနက္လို႕ ေျပာလို႕ရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးအဆင့္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အီသာနက္ရဲ႕ frame ပုံစံေပၚမူတည္ျပီးေတာ့ ဆုံးျဖတ္ၾကတာပါပဲ။ frame ပုံစံကေတာ့ ေျပာင္းလဲသြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

(၅)

အခု ကြ်န္ေတာ္ေျပာေနတဲ့ အီသာနက္က နက္၀က္တစ္ခုတည္းကိုပဲ ခ်ိတ္တာဗ်။ နက္၀က္ေတြအမ်ားၾကီးကို ခ်ိတ္တဲ့ ပုံစံမ်ဳိးမဟုတ္ေသးဘူး။ တခါတေလက်ေတာ့လည္း နက္၀က္တစ္ခုတည္းနဲ႕ အဆင္မေျပဘူးေလ။ စဥ္းစားၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ။ ဥပမာ အီသာနက္ နက္၀က္တစ္ခုထဲမွာ ကြန္ျပဴတာ ဆယ္လုံးခ်ိတ္တယ္ဆိုၾကပါစို႕။ ဒီကြန္ျပဴတာ(၁၀) လုံးက ရွိေနတဲ့ မီဒီယာကို ခြဲေ၀သုံးစြဲရတယ္ေလ။ အရင္ကြ်န္ေတာ္ shared transmission medium လို႕ေျပာခဲ့တယ္ေလ။ ခြဲေ၀သုံးစြဲတယ္ဆိုတာကလည္း သိတဲ့အတိုင္းပဲ တစ္ေယာက္ျပီးမွတစ္ေယာက္ပို႕တဲ့ပုံစံေလ။ ဒါေၾကာင့္ ၾကိဳးက 100Mbps ႏွဳန္းနဲ႕ ပို႕နိဳင္တယ္ ဆိုရင္ တစ္လုံးစီရဲ႕ ေပးပို႕ႏွဳန္းက 10 Mbps ျဖစ္သြားမယ္ေလ။ တကယ္လို႕မ်ား အဲဒီနက္၀က္ထဲ အလုံးေပါင္း တစ္ရာေလာက္မ်ား ခ်ိတ္မယ္ဆိုရင္ တစ္လုံးစီရဲ႕ ေဒတာပို႕နဳန္း ဘယ္ေလာက္မ်ား ျဖစ္သြားလိမ့္မလဲ။ ဟုတ္ကဲ့…။ ေဒတာပို႕နဳန္းက 1Mbps ပဲရေတာ့မွာေပါ့။ ဒါက နက္၀က္ တစ္ခုတည္းမွာပဲ ကြန္ျပဴတာေတြမ်ားမ်ား ခ်ိတ္ဖို႕ၾကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ သူ႕ရဲ႕ ေပးပို႕ႏွဳန္း က်သြားမယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဘိုလိုေျပာရရင္ေတာ့ performance က်တယ္ေပါ့ဗ်ာ။
ေနာက္ျပီး ဒါကိုပဲ အေခၚအေ၀ၚတစ္မ်ဳိးနဲ႕ ေနာက္တစ္နည္းေျပာေသးတယ္ဗ်။ အီသာနက္မွာ သုံးတာက CSMA/CD ေလ..။မွတ္မိတယ္ဟုတ္။ အဲဒီနည္းကို သုံးေတာ့ ေဒတာေတြျပိဳင္တူ ပို႕မိျပီး collision ျဖစ္နိဳင္တယ္မဟုတ္လားဗ်..။နက္၀က္ထဲ ကြန္ျပဴတာနည္းရင္ collision ျဖစ္ဖို႕ ရာခိုင္ႏွဳန္းနည္းမယ္ေလ။ ကြန္ျပဴတာမ်ားရင္ေတာ့ ရာခိုင္ႏွဳန္းပိုမ်ားသေပါ့။ မၾကာခဏတိုက္ေနရင္ ပို႕တာကိုရပ္၊ ေစာင့္ျပီးျပန္ပို႕ဆိုတဲ့ procedure ၾကီးပဲ ထပ္ခါထပ္ခါ သြားေနရရင္ မေခ်ာင္ဘူးေလ။ ေနာက္ျပီး အဲဒီ နက္၀က္ကိုပဲ collision domain လို႕ ဆိုျပန္တယ္။ ကြန္ျပဴတာ ဆယ္လုံးရွိတယ္ဆိုတဲ့ နက္၀က္ဟာ အဲဒီ ကြန္ျပဴတာ ဆယ္လုံးအခ်င္းခ်င္းပဲ data collision ျဖစ္နိဳင္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့ဗ်ာ။ ကြန္ျပဴတာ မ်ားလာရင္ေတာ့ အဲဒီ collision domain ၾကီးလည္း ၾကီးမားလာတာေပါ့။ မ်ားမ်ား တိုက္ရင္မေကာင္းဘူးေနာ္..။ မ်ားမ်ား မတိုက္ေအာင္ဘာလုပ္မလဲဗ်ာ..။ အီသာနက္ နက္၀က္တစ္ခုထဲမွာ ကြန္ျပဴတာ နည္းနည္းစီပဲ ခ်ိတ္မယ္ေပါ့…။ ဟာ ဒါေပမယ့္ဗ်ာ.. ကိုယ္သုံးခ်င္တာက ကြန္ျပဴတာေတြ အမ်ားၾကီးဗ်။ အဲဒီေတာ့ ကြန္ျပဴတာနည္းနည္းစီပဲ ခ်ိတ္။ အဲဒီကြန္ျပဴတာ နည္းနည္းစီ ခ်ိတ္ထားတဲ့ အီသာနက္ေတြကို bridge ဆိုတဲ့ ပစၥည္းနဲ႕ ျပန္ခ်ိတ္ဗ်ာ..။ အဲဒီဆို data collision သိပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ..။ collision domain ကို ေသးေအာင္လုပ္ေပးလိုက္တယ္ေပါ့ဗ်ာ
အဲဒီေတာ့ bridge ဆိုတာ ဘယ္လို ပစၥည္းမ်ဳိးလဲ၊ ေျပာျပမယ္ေလ။ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အီသာနက္ segment ေတြကို ပိုင္းျခားေပးတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုေပါ့။ collision domain ခြဲေပးတဲ့ ပစၥည္းလို႕ ဆိုမယ္ဗ်ာ။ ကဲဗ်ာ..စိတ္ထဲမွာ ျမင္ေယာင္ၾကည့္လုိက္။ အီသာနက္ နက္၀က္ႏွစ္ခု ရွိတယ္ဗ်ာ။ တစ္ခုစီမွာ ကြန္ျပဴတာ ဆယ္လုံးစီပါတယ္ေပါ့။ အီသာနက္ဆိုေတာ့ star or bus နည္းနဲ႕ ခ်ိတ္ထားတယ္လို႕ ဆိုၾကပါစို႕။ အဲဒီ နက္၀က္ႏွစ္ခု(network A နဲ႕ network B) တို႕ကိုတူတူတြဲသုံးခ်င္တာကိုး။ နက္၀က္တစ္ခုတည္းမွာ အလုံးႏွစ္ဆယ္လုံးထားရင္လဲ performance က်မယ္ေလ။ ဒီေတာ့ နက္၀က္ႏွစ္ခုသီးသန္႕စီခ်ိတ္ျပီး အဲဒီနက္၀က္ႏွစ္ခုကိုမွ ၾကားထဲက bridge နဲ႕ ၾကားခံခ်ိတ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အဆင္ေျပသြားမယ္ေပါ့။ ဒါက သူ႕ကို သုံးရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေလ။
သူ႕ရဲ႕ အလုပ္လုပ္ပုံကိုလည္း ေျပာျပေပးဦးမယ္။ နက္၀က္ထဲမွာ သြားေနတဲ့ ေဒတာေတြဆိုတာ frame ပုံစံနဲ႕ သြားျပီး သူတို႕မွာ MAC address ေတြပါတယ္ေလ။ အဲ့ဒီ frame ေတြကလည္း သြားနိဳင္သေလာက္ အဆုံးထိေရာက္ေအာင္ သြားတယ္မဟုတ္လား။ ၾကိဳးရဲ႕ အဆုံးထိေရာက္ေအာင္သြားတယ္ေလ။ အရင္တုန္းကေတာ့ၾကိဳးရဲ႕ အဆုံးမွာ terminator ရွိတယ္ေလ။ အခုေတာ့ bridge ဆီကို ေရာက္လာတယ္ေပါ့။ အဲဒီကို ေရာက္လာတယ္ဆိုရင္ သူက နယ္ျခားေစာင့္ ပုလိပ္လို အလုပ္လုပ္ေတာ့တာပဲ။ ပိုက္ဆံေတာင္း…အာ ဟုတ္ဖူး..။ ေရာက္လာတဲ့ frame ထဲက လိပ္စာ (MAC address) ကို စစ္ၾကည့္လိုက္တယ္။ တကယ္လို႕ ပို႕ခ်င္တဲ့ လိပ္စာက ဟိုဘက္မွာ မဟုတ္ပဲ ဒီဘက္မွာပဲ ရွိတယ္ဆိုရင္ အဲဒီ frame ကို ေပးမသြားဘူး။ frame ကို block လုပ္ထားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ တကယ္လို႕ frame ထဲက လိပ္စာက ဟိုဘက္က လိပ္စာဆိုမွပဲ ေပးသြားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီေတာ့ ဒီဘက္အတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြကို ပို႕ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဒီဘက္ segment ထဲမွာပဲ ကန္႕သတ္ထားျပီး အျခားတဘက္ကို ပို႕ခ်င္တယ္ဆိုမွ သာ bridge ကို ျဖတ္သန္းခြင့္ေပးတယ္ေပါ့။ ဟိုဘက္နဲ႕ ဒီဘက္မွာ ဘယ္ကြန္ျပဴတာေတြ ဘယ္(MAC address) ေတြရွိရမယ္ဆိုတာကိုေတာ့ bridge က သိထားရမယ္ေလ။ သူလုပ္တဲ့အလုပ္ကို filter လုပ္တယ္လို႕လည္း ေျပာလို႕ရေသးတယ္ေပါ့။ filter ဆိုတာ ခြင့္ျပဳထားတဲ့အရာေတြကိုပဲ စစ္ထုတ္ျပီး သြားခြင့္ေပးတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ေဆာင္ပါတယ္။
Bridge ကိုသုံးလုိက္တဲ့ အတြက္ အီသာနက္ တစ္ခုစီဟာ အရြယ္အစားေသးသြားတဲ့ အတြက္ အားသာခ်က္ေတြရွိလာပါတယ္။ သိၾကတဲ့အတိုင္း Bus ပုံစံနက္၀က္တိုင္းမွာက ၾကိဳးတစ္ေနရာမွာျပတ္ရင္ နက္၀က္တစ္ခုလုံး အလုပ္ဆက္လုပ္လို႕မရေတာ့ဘူးေလ။ အခုေတာ့ နက္၀က္ၾကီး တစ္ခုမဟုတ္ပဲ နက္၀က္ေလးႏွစ္ခုဆိုေတာ့ တစ္ခုဘက္မွာ ၾကိဳးျပတ္သြားမယ္ဆိုရင္ က်န္တဲ့ နက္၀က္တစ္ဖက္မွာ အလုပ္ဆက္လုပ္ ေဒတာအပို႕အယူလုပ္လို႕ရေသးတယ္ေလ။ ဒါ့အျပင္ နက္၀က္ၾကီးၾကီးတစ္ခုလုံးကို လူတစ္ေယာက္တည္းက စီမံခန္႕ခြဲမယ့္အစား နက္၀က္အေသးေလးေတြခြဲထားတဲ့ အတြက္ တစ္ခုခုခြ်တ္ယြင္းရင္လဲ ေျဖရွင္းရပိုလြယ္ကူတာေပါ့။ အီသာနက္ Bus ပုံစံနက္၀က္မွာ ၾကိဳးတစ္ေနရာ ျပတ္သြားရင္ ဘာျဖစ္လို႕မ်ား နက္၀က္တစ္ခုလုံးဆက္ျပီး အလုပ္လုပ္လို႕ မရတာပါလိမ့္.?????

No comments:

Post a Comment